15 Mart 2021 Pazartesi

İLAVE SU DEPOSU-1

Bavaria 30C’de arka kamara yatak altında, iskele tarafında katalogda 150lt olarak belirtilen bir su deposu var. Bu boyda bir tekne için aslında kısa süreli yolculuklarda yeterli. Ama 3-4 gün veya daha fazla bir koyda kaldığımızda veya su olmayan bir balıkçı barınağına bağlandığımızda suyu ne kadar idareli kullansak da yeterli olmuyor. Ambarda bir adet 30lt’lik bidon ile yedek su da taşıyoruz. Teknenin temiz su kapasitesini ilave bir depo ile arttırmak çok faydalı olabilirdi. Bunun için baş kamaranın altındaki geniş boşluğu değerlendirmeye karar verdik.

Baş kamarada yatak altında oldukça derin ve iki bölmeli bir alan var. Tabii ki buraya tam oturacak bir depo bulmak mümkün değil. Ayrıca teknenin burnunu daha fazla ağırlaştırmamak da önemli. 100m’lik zincir zaten yeterince ağırlık yapıyor ancak  gerekli durumda kullanılacak  bir su deposu ile alargada veya su bulamadığımız limanlarda daha fazla kalabilmek de hoş olur. Bu nedenle yeni bir projeye giriştik. Cemal Kaptan boşluğun ölçülerini aldı ve ne boyutta bir depoyu, emniyetli olarak yerleştirebileceğimizi hesapladı. Yatağın altındaki boşluk bildiğiniz gibi baş tarafa doğru daralmakta, diğer tarafında ise hız ve derinlik sensörleri var. Sensörlere hem zarar vermemek hem de acil durumda kolay erişmek için emniyetli bir şekilde depodan korumak gerekiyor. Bu nedenle mevcut hacmi çok da efektif kullanamıyoruz. Olanla yetineceğiz artık.

Emniyetli montaj koşullarını ve boşluğun biçimini de göz önüne alınca piyasada bulunan 70lt’lik katı plastik su deposunda karar kıldık. Hiç olmazsa 100 lt olsun dedik ama daha büyükleri sığmıyor. Yine piyasada satılan esnek su depoları pek güven vermiyor, çeşitli nedenlerle delinmesi daha kolay, sızdırma yapma olasılığı yüksek o nedenle katı plastik depo koymaya karar verdik. Bu deponun da şekli sabit olduğundan boşluğa bire bir uyanı bulmak oldukça zor. Lalizas’da bir depo bulduk  (biz aldığımızda fiyatı da uygundu, 90€ civarındaydı).

Montaj işlemlerine tabana deponun oturacağı bir platform yaparak başladık. Çünkü taban tekne formu nedeniyle U şeklinde. Burayı düz bir yer haline getirmemiz gerekiyordu. Su kontrasından yaptığımız platformun bir tarafı, baş altını bölen orijinal ahşap duvara dayanırken diğer tarafına da biz bir duvar yaptık. Bu duvar, sensörlerin hem ulaşılabilir olmasını sağlamakta hem de deponun kayması durumunda sensörlere zarar vermemesini temin etmekte. Ayrıca buraya da yere bir tahta kesip sensörlerden güvenli bir yüksekliğe monte edip boşluğu ambar parçası olarak değerlendirdik. Taban tahtasını sabitlemedik, cırt bant ile yapıştırdık. Üzerine çok hafif eşya konulabilecek ve bize küçük bir depo olarak fayda sağlayacak.


Şekilden iki depo arasındaki yükseklik farkı görülebiliyor. Burada elbette fizik kanunları devreye giriyor. Yeni depo, eskisinden biraz daha yüksek konumda. Dolayısı ile eski depoyu doldurup aralarındaki bağlantıdan birleşik kaplar prensibine göre yeni deponun da dolmasını beklersek basınç yetersizliğinden epey beklemek gerekecek. Bu nedenle ya baş tarafa da bir dolum ağzı konacak yada başka çare düşünülecek. Baş taraf zaten depo havalandırması için delinecek. Bir de dolum ağızı (ki bu havalandırmaya göre daha büyük bir ağız) için delinirse hem estetik hem de yer sorunu ortaya çıkacak. Havalandırmayı zincirliğin içine gizleyebiliyoruz. Yatak altından nispeten ince bir hortum ile bağlantısını yapabiliyoruz. Ama dolum ağızı daha kalın bir hortuma gerek duyacak ve bu iki hortum da baş kamarada estetik olarak kötü duracak. Bunun yerine eski depo normal doldurulup, mevcut hidrofor ile yeni depoya havalandırmadan su gelene kadar su basıp onu da doldurmayı düşündük. Bunun için hortum bağlantılarında bir vana düzeneği planladık. Vanaları da erişilmesi en kolay ama ortada görünmeyecek boş bir alana saklayacağız. T’ler ve vanalar yardımı ile düzeneği oluşturacağız.

Bağlantı şemasını ve sistemin çalışıp çalışmadığını kurulum bitince resimleri ile paylaşacağız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder