30 Ocak 2017 Pazartesi

DESÜLFATÖR

Konu tesadüfen Gezgin Korsan forum sayfalarında dikkatimi çekmişti. Akülerin plakalarında zamanla biriken Sülfat, akünün hem performansını düşürüyor hem de ömrünü kısaltıyormuş. Bu konuda ben de araştırma yaptım ve böyle bir durumun olduğunu internette yabancı kaynaklı bir çok makalede okudum.
Bu işe çözüm olarak önerilen desülfatör isimli cihaz, akünün kutupları arasına bağlanıyor, elektriksel beslemesini aküden alıyor ve aküye belirli aralıklarla 10 kHz frekansında darbeler yollayarak biriken Sülfat'ı tabir yerindeyse kırarak döküyor (en azından bunu yaptığı iddia ediliyor).
 
 
Desülfatör ve kullanım kitapçığı
 
Araştırmam sırasında bu cihazdan pek çok model ve marka olduğunu gördüm. Ağırlıklı Çin malı hepsi. Fiyatları da değişik. Alibaba.com'dan daha önce de alışveriş yaptığım için gözüme kestirdiğim ve eğer gelmezse veya bozuk çıkarsa üzülmeyeceğim bir fiyatlı olanını seçtim ve sipariş verdim. Yaklaşık bir ayda elime ulaştı. Fiyatı 14 USD idi. Geç gelmesi ise ücretsiz normal kargoyu seçtiğim içindi.
Hafta sonu teknede montajını yaptım. Çok basit. Akünün kutuplarına kırmızı (artı) ve siyah (eksi) krokodillerini tutturuyorsunuz ve bitiyor. Ekranında önce akünün voltaj standartı otomatik görülüyor (12V). Sonra o anki gerilimini (13,6V olarak) okuyor ve çalışmaya başlıyor. 10 kHz darbe frekansı olduğundan çalıştığını sessizlikte duyuyordum. Yaklaşık 30-40 sn darbeler yolluyor, sonra 15-20 sn kadar duruyor. Anladığım kadarıyla adeta böbrek taşı kırma makinesi gibi çalışıyor.

 
Aküye bağlanmış hali

Cihazı servis aküsüne bağladım ve bıraktım. Bu arada açmışken akünün bakımını da yaptım. Eksilen suyu tamamladım, tam 1 lt saf su ilave ettim toplam 6 göze. Şimdi cihazın görevini yapmasını bekleyeceğiz. Eğer internette yazılanlar doğruysa (ki okuduklarım ciddi bilimsel makalelerdi ve hepsi aynı şeyi söylüyordu) ve eğer bu 14 dolarlık cihaz da görevini yapıyorsa akünün ömrü ve performansında değişen bir şeyler olacak mı göreceğiz.

3 yorum:

  1. Merhaba,
    Desülfatör aletinin sonucunu merak ediyorum, yazarsanız sevinirim. Ayrıca okuduğunuz makaleleri de paylaşırsanız okumak isterim. Internette bulduğum desülfatör devreleri 1-1KHz civarında, fakat bazı makelelerde sülfat moleküllerinin rezonans frekansını 3.26 MHz olarak belirtiyor. Eğer dediğiniz gibi 10KHz'te çalışıyor ve işe yarıyorsa bende sipariş vermek istiyorum.
    Teşekkürler
    Ferit Yazgan

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Ferit Bey,
    Doğrusunu isterseniz sonucun nasıl anlaşılacağını ben de bilmiyorum. Bir sitede (www.megapulse.net) yeralan video'da, akü ömrünün bu tip cihazlar ile 120 aydan (yani 10 yıl) fazlaya uzayacağını söylüyorlar. Benim aküm cihazı taktığımda 3 yıllık idi. Cihaz hala takılı. Takalı nerdeyse 3 ay oldu. Bugünlerde söküp biraz da motor aküsüne takmak istiyorum. Kısacası faydası olup olmadığını kullanım ömrüne göre anlayacağız herhalde.
    Makaleleri kaydetmedim ama "desulfator for lead acid battery" veya türevlerini google'a yazınca bir çok yayın çıkıyor. Benim aldığım 10kHz'de çalışıyor. Amazon'da benzerleri (hatta nerdeyse aynısı, rengi farklı) olanına bakarsanız 10,000 Hz diye yazmış zaten ama belki sizin dediğiniz frekansta çalışanları da vardır.
    En ucuz Alibaba'da, biraz bekledim ama çok önemli değil, dediğim gibi 14 dolara aldım ben.
    Bu arada, bazı makalelerde 2 tür sülfat birikiminden söz ediyor; soft ve hard. Soft için bir nevi "over charge" yapın (16V gibi yüksek gerilim ile) diyor. Açıkcası hem öyle bir charger'ım yok hem de cesaret edemezdim sanırım çünkü akü çok ısınıyormuş.
    Hard olan için ise bu desülfasyon cihazını tavsiye ediyorlar.
    Umarım yazdıklarım yararlı olur.
    Teşekkürler
    Ali Aldemir

    YanıtlaSil
  3. Bu blogda cihazlar ve yöntemler üzerinde detaylı açıklamalar var. Akü üzerinde çalışmadan önce okumanızı tavsiye ederim. Desülfator çeşitleri konusunda önemli bilgiler var. Hangi yöntemin etkili olup olmayacağı ve başarı sansı konusunda ipuçları veriliyor. adres : https://deneysel-nadir.blogspot.com/p/aku-kurtarma-yontemleri-desulfator.html

    YanıtlaSil