Teknede, PC, cep telefonu vb. ekipmanı şarj etmek için küçük
bir (150W) invertör vardı. Çakmak adaptörü ile çalışıyordu. Ama biz 1500W’lık
bir invertör alıp bunu “sabit” bir düzenekle kablo, priz vs’leri de gayet güzel
monte ederek teknedeki 220V elektrik ihtiyacımızı giderdik. İnvertör sayesinde
özellikle uzun yolda sürekli motor çalıştığı için üretilen elektriği de
değerlendirdik. Su ısıtıcısını (600W) bağlayıp çay-kahve suyunu kaynattık. Buz
makinesini kullandık. Ürettiği buzları küçük gelen buzdolabımızın dışında portatif
buzlukta kullandık. Tek gözlü bir elektrik ocağı (1000W) bağlayıp basit
yemekler yaptık veya yapılmış yemekleri ısıttık. Böylece az LPG harcamış olduk.
Soldaki resimde iskele kanepesinin altında yer alan servis aküsü
(sol altta kutup başları görünüyor) ve devre kesicinin monteli hali. Sağdaki
resimde kanepe minderi altında kalan devre kesici eğilip bakmadıkça görünmüyor.
Invertör, daha doğrusu elektrikli her şey teknede potansiyel
bir yangın başta olmak üzere tehdit. Bunu unutmamak ve güvenliği elden
bırakmamak lazım. Seçtiğimiz invertör bize 1000W yetecek olmasına rağmen biraz
büyüktü. Amaç, cihazı limitlerine ulaşmadan kullanmak. Cihazın kendi üzerinde
sigortası ve kısa devre koruma gibi emniyet düzenekleri var. Ama biz 12V
girişine bir tane devre kesici taktık. Invertörü çalıştıracağımız zaman açıp
girişlerine 12V gitmesini sağlıyoruz, işimiz bitince de kapatıyoruz. BORAL’ın
servis aküsü iskele tarafında. Daha önce de belirtmiştim; 135Ah. Invertörü de
aküye yakın koyup mümkün olan en kısa akü bağlantı kabloları ile bağlamalıyız
ki kayıp az olsun ve tekne içinde kablo dolaştırmayalım. Dolayısıyla invertörü
de iskele tarafındaki oturma grubunun altına monte etmeye karar verdik.
Soldaki resim: iskele kanepesi baş tarafında priz grupları
ve buz makinesi. Üst en sağda 220V prizi ve 16A’lik sigortası. Bu prize elektrik mutfak
tarafındaki prizeden çekilen kablo ile geliyor. Soldaki priz
grubu invertörden gelen priz grubu. Hemen solunda 12V çakmak adaptörü girişi. Sağdaki resim. Kanepe altındaki ambar
duvarına monteli invertör. Kırmızı-siyah kalın kablolar aküden gelen 12V
kabloları.
Gereken
el aletleri; matkap, şarjlı tornavida, mobilyada delik açmak için uygun dekupaj
matkap uçları, 12V kalın kesitli kırmızı-siyah kablo, akü pabuçları, 220V
çıkışı için priz ve “yapmışken o da olsun” dediğimiz, servis aküsünden direkt
çekilen bir 12V çakmak adaptörü prizi montajı. Bu 12V ile navigasyonda
kullandığımız netbook’u ve bluetooth GPS modülünü şarj ediyoruz. Akü-invertör
giriş bağlantı kablosu olarak araba akü takviye kablosu kullandık. 2x2m’lik
yetti de arttı bile. Akü (+) kutup çıkışına invertör bağlantısı öncesi bir
devre kesici taktık, onu da kanepenin altına monte ettik. 12V’luk çakmak adaptörünü, akü
kutup başından direkt 2x1,5’luk elektrik kablosu ile aldık ama orda da (+) yolu
üzerine cam sigorta ekledik. Böylece montaj tamamlandı.
Teknede kışın ısınırken kullandığımız elektrikli- fanlı
ısıtıcı çok gürültü yapıyor diye geçtiğimiz sene küçük bir elektrikli radyatör
(1500W) almıştık. Kış seyrinde üşümüş parmaklarımızı, bedenimizi bile nöbetleşe
ısıtırız diye düşündük ve radyatörü kamara masasının ön tarafına görünmeyecek
şekilde monte ettik. Radyatörü hem sahil besleme hem de invertör çıkışından
bağlanabilecek şekilde konumlandırmış olduk. Toplam gücü 750W+750W idi. Sadece
bir kademeyi açtığımızda gayet güzel ısıtıyor. Bu da invertörün zorlanmayacağı
bir güç.
Resimlerde salon masası altına monte 7 dilim 1500W’lık kalorifer görünüyor. Masa
tarafından gizleniyor ve girişte ilk bakışta belli olmuyor. Buz makinesine göre (sol resimde altta bir bölümü görünüyor) kaloriferin durduğu yer.
Önemli noktalar; Kullandığınız enerjiyi yerine
koyamıyorsanız çok dikkatli kullanacaksınız. Motor çalışmazken veya sahil besleme
yoksa öyle su ısıtmak gibi yüksek enerji gerektiren işler yapmayacaksınız. Biz
alargada sadece buz makinesini (95W), o da sürekli değil ihtiyaç oldukça
çalıştırıyoruz. Gözünüz, kulağınız ve özellikle burnunuz hep açık olacak.
Duman, anormal ses (kısa devreden ötürü patlama veya ark çıtırtısı vs), yanık kokusu aldığınızda
hemen müdahale edip devre kesiciyi kapatacaksınız. En önemlisi de yangın
tüpünüz hazır olacak. Düzgün ve dikkatli kullanırsanız denizde de hem konfor
sağlıyorsunuz hem de boşuna LPG harcamadan zaten üretilen bir temiz enerji ile
ihtiyacınızı karşılıyorsunuz. Tekneyi terk ederken tüm fişleri çekmeyi,
sigortaları indirmeyi, invertörü kapatmayı aman unutmayın !!!
1500 w gibi bir harcama sonunda akünün durumunu merak ettim
YanıtlaSilMerhaba Uğur Bey,
YanıtlaSilYazımızda da belirttiğim gibi, invertörü alırken bazı noktalara dikkat ettik;
- 1000W ile 1500W'lık cihazların iç yapısı da farklı, dolayısıyla ciddi bir emniyet payı var,
- Hiç bir zaman tam güçle çalıştırmayı düşünmedik ama özellikle buz makinesi gibi kompresörlü cihazlar, ilk çalıştırmada yüksek akım çeker (demeranj akımı), bazen 1000W'lık invertörler bunu kısa-devre algılıyor ve kendini korumaya alıyor.
Ayrıca, asla demirdeyken büyük güç isteyen cihazları (su ısıtıcı, tost makinesi vb.) kullanmıyoruz. Sadece Motor çalışırken bu cihazları kullanıyoruz. Akü aniden yüksek akım çekilmesi yüzünden biterse, demiri bile toplayamayız, ayrı bir ırgat akümüz yok. Ayrıca buzdolabı dahil tüm elektronikler de gider.
Şimdiye kadar seyirde, elektrikli aletleri motor çalışırken güvenle kullandık zira alternatör kullanılan enerjiyi yerine koyuyor. Bir de akümüzü 200Ah'lik marin akü ile değiştik. Bize bir sorun yaşatmadı şimdiye kadar.
Ancak, motor çalışırken bile olsa tam güce çıkmak çok tehlikeli olabilir. 1500W'da çekilecek akım kayıpları da hesaba katarsak 130A'lere ulaşır ki, tek 200A'lik bir akü ile bunu denememek lazım bizce. Şimdiye kadar max. 750W'lık ekipman çalıştırdık, geri kalan güç emniyet payı olsun dedik, bize sorun çıkartmadı. Zaten 1000W'lık invertör ile 1500W'lık arasında da çok fiyat farkı yoktu, sorun olmadı. Umarım açıklayıcı olmuştur.
Cevap için teşekkürler. Rüzgar kolayınıza olsun kaptanım.
YanıtlaSil